AcasăDiverse NoutatiParentingCum îi conving pe copii să mănânce legume fără mită, șantaj sau...
Postari fresh
spot_img
- Ai nevoie de transport aeroport in Anglia? Încearcă Airport Taxi London. Calitate la prețul corect.
- Companie specializata in tranzactionarea de Criptomonede si infrastructura blockchain.

Cum îi conving pe copii să mănânce legume fără mită, șantaj sau recompense cu dulciuri?

Seara, pe la orele la care adulților le cam scade răbdarea, se repetă prin case aceeași scenă. Farfuria cu legume stă cuminte pe masă, copilul o privește cu suspiciune, poate dă cu furculița prin ea de două ori, iar părintele, cu un oftat adânc, scoate din jobenul de urgență promisiunea: dacă mănânci legumele, primești ciocolată. Sau o bomboană. Sau „desertul preferat”.

De multe ori, pe termen scurt, pare că am câștigat. Copilul mai ia două înghițituri, farfuria nu mai arată chiar de neatins, noi simțim că am bifat încă o seară în care „a mâncat ceva sănătos”. Numai că, pe dedesubt, în felul în care se construiește relația lui cu mâncarea, se adună niște lucruri care nu ne ajută deloc.

Morcovul, broccoli sau fasolea verde devin condiția neplăcută ca să ajungă la ceva bun. Dulcele, în schimb, se transformă încet într-un premiu, într-o recompensă pentru orice: pentru mâncat, pentru „cumințenie”, pentru note, pentru liniște. Și, fără să ne dăm seama, îi învățăm că ceea ce e sănătos vine cu efort și obligație, iar ceea ce e dulce vine cu bucurie și odihnă.

În loc să ne învârtim la nesfârșit în cercul acesta de promisiuni și amenințări, merită să ne oprim un pic și să ne întrebăm altfel: cum facem să se împrietenească, măcar decent, cu legumele, fără mită, fără șantaj emoțional și fără cumpărat liniște cu o tabletă de ciocolată?

De ce „dacă mănânci morcovul, primești prăjitură” se întoarce împotriva noastră

Când îi spui unui copil „dacă mănânci legumele, după aceea îți dau desert”, în mintea lui se construiește imediat o scară de valori. Sus, pe treaptă, stă prăjitura. Jos, ca un fel de probă obligatorie, stau legumele. Morcovul devine bariera de trecut ca să ajungă la adevăratul obiect al dorinței.

Mai apare încă ceva, mai subtil. Copilul nu mai mănâncă pentru că îi e foame sau pentru că îi place gustul, ci pentru că vrea recompensa, sau pentru că vrea să facă pe plac părintelui. Învăță, fără să vrem noi, să ignore semnalele corpului: el știe că e sătul, dar continuă, ca să nu piardă desertul sau aprobarea adultului. Pe termen lung, asta incurcă legătura naturală dintre „mi-e foame, mănânc” și „m-am săturat, mă opresc”.

Am întâlnit copii obișnuiți să primească dulciuri de fiecare dată când „au fost cuminți”, când au luat o notă mare, când au mâncat „tot din farfurie”. Mulți dintre ei ajung, ani mai târziu, să caute ceva dulce de câte ori sunt triști, plictisiți sau tensionați. Dulcele nu mai e doar gust, devine pansament pentru emoții.

Iar șantajul emoțional de la masă îngreunează și mai mult tot tabloul. Când copilul aude replici de tipul „dacă nu mănânci, mă supăr”, „nu mai vorbesc cu tine”, „uite ce rău mă faci să mă simt”, legumele nu mai au nicio șansă să fie privite cu calm. Nu se mai luptă doar cu gustul broccolilor, se luptă cu frica de a nu pierde dragostea sau bunăvoința părintelui. Uneori cedează, dar cu un nod mare în gât. Alteori se închide, devine și mai încăpățânat. Nici una, nici cealaltă nu ajută cu adevărat.

Cum vede copilul legumele și dulciurile

Noi, adulții, uităm ușor că nu mâncam nici noi cu entuziasm toate legumele când eram mici. Papilele gustative ale copiilor sunt mai sensibile, mai ales la gustul amar sau acrișor. Multe legume verzi, considerate „vedete” în meniurile sănătoase, pot fi destul de agresive pentru un copil care abia le descoperă. Dacă mai punem la socoteală și texturi necunoscute, e firesc să apară refuzul.

Gustul dulce, în schimb, e prieten vechi. Încă de la început, laptele matern are o notă ușor dulce, iar creierul copilului leagă repede dulcele de confort, siguranță și liniște. E ca și cum ar avea deja, din primele luni, un traseu bătătorit spre plăcere când simte un gust dulce.

Când fiecare întâlnire cu legumele se petrece cu tensiune, cu nervi, cu „hai, încă trei înghițituri”, cu lacrimi sau certuri, mintea copilului lipește de ele toate emoțiile acelea grele. Nu mai contează doar ce e în farfurie, contează ce simte în timp ce stă în fața ei. Dacă în stomac se adună frică, rușine sau vinovăție, nu ne miră că morcovul, oricât ar fi de proaspăt, e respins.

De aceea, înainte să schimbăm rețete, condimente sau forme haioase, e bine să ne uităm atent la atmosfera în care se mănâncă.

Atmosfera de la masă: terenul pe care se joacă meciul

Îmi place să privesc masa ca pe o scenă în care copilul învață mult mai mult decât cum se ține lingura. Acolo, în acele minute aparent banale, se învață cum așteptăm, cum vorbim unii cu alții, cum cerem, cum refuzăm, cum ne enervăm și cum ne împăcăm. Mâncarea e doar decorul din față.

Dacă în fiecare seară, la cină, scena se transformă într-un mic război, cu replici tăioase, amenințări și supărări, corpul copilului intră în modul de apărare. Stomacul se strânge, mușchii se încordează, atenția fuge de la ce are în farfurie spre ce se întâmplă între el și adult. În astfel de condiții, chiar și cea mai gustoasă legumă își pierde șansele.

Masa are, în schimb, șanse să devină un loc prietenos pentru legume atunci când păstrăm un minim de predictibilitate, copilul cam știe pe la ce ore se mănâncă și nu este smuls brusc din joacă sau din fața ecranului. Ajută enorm o mică tranziție, oricât de scurtă: îi spunem cu câteva minute înainte că urmează masa, strângem jucăriile, mergem împreună să ne spălăm pe mâini. Corpul are timp să iasă din ritmul de joc și să intre, cât de cât, în ritmul de masă.

Contează mult și ca părinții să mănânce, nu doar să stea ca un fel de „polițiști” lângă farfuria copilului. Un copil care își vede părintele punându-și în mod firesc legume în farfurie, gustând din ele, mai adăugând puțin, primește un mesaj mult mai clar decât cel din orice discurs despre sănătate. Iar discuțiile de la masă, pe cât se poate, e bine să fie despre zi, despre ce ne-a bucurat, despre ceva amuzant, nu doar un permanent raport despre câte înghițituri au dispărut.

Știu, e ușor de scris și mai greu de trăit seara, când vii obosit de la serviciu, copilul e și el obosit, iar în spatele frigurilor tale stă și frica de boli, de analize proaste, de „nu mânca nimic copilul ăsta”. Chiar și așa, felul în care vorbim și ne mișcăm la masă se imprimă în el mult mai tare decât orice lecție teoretică despre vitamine.

Strategii blânde care cresc șansele să accepte legumele

Nu există o soluție magică, pe care o aplici într-o săptămână și gata, ai copilul care cere broccoli. Există însă câteva lucruri care, repetate cu răbdare, schimbă încet atmosfera de la masă și relația lui cu legumele.

Repetiția liniștită

Mulți părinți renunță repede la o legumă. O pun de două ori în farfurie, copilul o refuză de fiecare dată și verdictul vine imediat: „nu îi place, nu are rost să insist”. Realitatea e că uneori copilul are nevoie de zece, cincisprezece, poate chiar mai multe întâlniri cu același aliment până să îl accepte cu adevărat.

De fiecare dată se întâmplă câte ceva, chiar dacă nouă ni se pare că nu există progres. Îl vede în farfurie, îl miroase, îl atinge, îl plimbă prin sos, îl scuipă, îl gustă o dată, apoi iar îl ignoră, apoi îl gustă iar, dar mai puțin speriat. Toți acești pași contează, chiar dacă nu înseamnă că porția a dispărut.

E important să oferim legumele des, în porții mici, alături de lucruri pe care știm că le mănâncă. Nu îl obligăm să guste, nu îi numărăm înghițiturile, nu transformăm fiecare „mușcătură” într-un eveniment. Putem, cel mult, să spunem simplu: „ai mușcat puțin din morcov, vezi dacă îți place gustul”. Apoi îl lăsăm pe el să decidă dacă merge mai departe sau nu.

Puterea exemplului tăcut

Copiii sunt atenți la noi chiar și atunci când par ocupați cu altceva. Dacă punem legumele doar în farfuria lor, iar în farfuria noastră stau doar carne și cartofi, mesajul e clar: tu trebuie să mănânci sănătos, eu nu.

E mult mai credibil să ne punem și noi legume, fără să facem caz din asta. Să ne vadă că ne mai turnăm o porție de salată, că mai luăm două linguri de mazăre, că mâncăm normal, fără să facem grimase și fără replici de tipul „nu e grozav, dar e sănătos”. Copilul simte foarte repede diferența dintre un adult care „predică” și unul care trăiește ceea ce spune.

Sunt și situații amuzante, pe care le-am văzut de multe ori: copilul refuză morcovul din farfuria lui, dar îl acceptă imediat ce îl „fură” de la mama sau de la tata. Părintele se întreabă ce magie e la mijloc. E tot exemplul nostru, doar că tradus în joc. Nu e nicio problemă, important e că leguma aceea a ajuns în gură și, în timp, va ajunge și în propria farfurie.

Tu decizi ce și când, el decide cât

Un principiu care aduce multă pace la masă este acesta: părintele decide ce pune pe masă și cam când se mănâncă, iar copilul decide dacă mănâncă și cât mănâncă. Nu îl întrebăm la fiecare masă „ce vrei să mănânci?”, ca la un restaurant, dar nici nu îl obligăm să golească farfuria.

Rolul adultului este să aleagă mâncăruri cât de cât echilibrate, să strecoare legume cât mai des, să păstreze un ritm aproximativ al meselor. Rolul copilului este să-și asculte corpul. Când îi e foame mănâncă mai mult, când e sătul se oprește, chiar dacă nouă ni se pare că ar mai fi loc.

Vor fi seri în care va refuza aproape tot ce i-am pus. Vor fi zile în care va mânca doar garnitura și va lăsa carnea. Dacă noi nu transformăm asta într-o dramă, dacă nu începem cu „nu te ridici de la masă până nu termini”, în timp corpul lui începe să ceară singur ce are nevoie. Important este să nu venim imediat cu biscuiți, covrigei sau alte gustări „de rezervă” după ce a refuzat legumele. Dacă știe că după „nu vreau” urmează oricum ceva mai gustos, masa se transformă în negociere continuă.

Cum vorbim la masă, dincolo de „mănâncă tot din farfurie”

Cuvintele cântăresc greu când e vorba de mâncare. Mesajele de tipul „termină tot”, „dacă nu mănânci, nu mai crești”, „mă superi dacă nu guști” pun pe umerii copilului o combinație de rușine, vinovăție și teamă. De multe ori, el nu mai aude nimic din ce încercăm să explicăm despre sănătate.

Putem încerca să schimbăm registrul. În loc de „trebuie să mănânci tot”, putem descrie ce e în farfurie și să-i dăm libertate: „aici e morcov copt, aici e pui, aici e orez, poți să guști din ce vrei”. În loc de „mă superi dacă nu mănânci”, îi putem spune: „poți să te oprești când simți că ți-e destul, corpul tău știe când s-a săturat”.

Nu e nevoie să-l lăudăm exagerat pentru fiecare înghițitură de broccoli, cu aplauze și strigăte de „bravo”. Reacțiile acestea pot pune o presiune și mai mare, cu mesajul ascuns „uite, acum ai făcut în sfârșit ceva bun, așa te vreau”. Un ton cald, dar firesc, ajunge.

Cum prezentăm legumele ca să fie mai ușor de acceptat

Uneori, conflictul nu e cu leguma ca atare, ci cu felul în care o prezentăm. Un morcov fiert până când își pierde forma și culoarea nu are nicio legătură cu un morcov copt, ușor dulceag, tăiat în bastonașe. Un dovlecel prăjit greu în ulei e altă poveste decât un dovlecel gătit la cuptor, cu o crustă discretă.

Copiii reacționează la culori, la forme, la texturi. O farfurie în care apar două, trei culori e mai atrăgătoare decât un amestec bej, oricât de sănătos ar fi în teorie. Nu avem nevoie de opere de artă, uneori e suficient să tăiem legumele în forme care le stârnesc curiozitatea, să le așezăm altfel, să schimbăm modul de gătire.

Am văzut copii care refuzau cu îndârjire legumele la prânz, dar le acceptau în supe creme, cu câțiva crutoane crocante deasupra sau cu o linguriță de iaurt. Alții preferă legumele crude, crocante, față de cele gătite. Merită să experimentăm un pic, cu răbdare, fără să transformăm masa într-un spectacol cu „avionul” și „trenulețul” la fiecare lingură.

Pe de altă parte, dacă ascundem mereu legumele în sosuri, chiftele sau paste, copilul nu mai are ocazia să le cunoască. E în regulă să folosim uneori și astfel de trucuri, dar e important ca, din când în când, să vadă leguma așa cum e, să o numească, să știe că mănâncă morcov, nu doar „ceva portocaliu”.

Copilul la grădiniță și la școală

Lucrurile se complică un pic atunci când copilul intră în colectivitate. Nu mai suntem noi cei care hotărâm meniul, apar gustările colegilor, apar chioșcurile de lângă școală, apar aniversările cu sucuri și pizza. Mulți părinți simt că le fuge pământul de sub picioare și că tot ce au construit acasă se risipește.

Ce putem păstra, totuși, este felul în care vorbim noi, în familie, despre mâncare. Dacă acasă păstrăm un ton calm, dacă nu transformăm pizza în „inamicul numărul unu”, dar nici nu o punem pe un tron, copilul va învăța în timp să echilibreze. E un proces, nu se întâmplă în două luni de clasa întâi.

Pachețelul de școală poate deveni un aliat mic, dar important. Nu va fi mereu perfect, nu o să conțină doar lucruri „ca la carte”, dar putem strecura acolo legume tăiate subțire, lipii cu salată, paste cu sos de roșii și legume, chifteluțe în care am amestecat și legume rase. Dacă mai avem și câteva idei pachețel școală adaptate copilului nostru, cu atât mai bine.

E de folos să-l întrebăm, din când în când, cum se simte cu mâncarea de la școală sau de la grădiniță. Ce îi place, ce nu, ce schimbă cu colegii, ce îl tentează. Nu ca să-l prindem „că a greșit”, ci ca să înțelegem universul lui și să putem ajusta ceva, unde se poate.

Când copilul pare „imposibil” la mâncare

Există și situații în care refuzul legumelor nu mai e un simplu moft de vârstă. Copii care mănâncă extrem de puține feluri, care au greață doar la mirosul unei supe sau când văd un aliment nou în farfurie, copii care, la fiecare masă, par într-o stare de panică.

În astfel de cazuri, e bine să nu rămânem singuri cu grija și cu vinovăția. O discuție cu medicul pediatru poate lămuri dacă în spate există reflux, sensibilități orale, tulburări de integrare senzorială sau alte condiții medicale care fac contactul cu anumite texturi foarte neprietenos. Alteori, istoria este lungă de presiune la masă, cu mult forțat și multe lacrimi, iar copilul a ajuns într-un blocaj pe care nu-l mai poate depăși singur.

Nu căutăm un specialist ca să primim încă o listă de „trebuie să mănânce”, ci ca să înțelegem ce se întâmplă cu adevărat în corpul și în mintea lui. Cu pași mici, cu exerciții gândite special, cu multă răbdare, se pot face schimbări, însă nu cu forța și nu peste noapte.

Ce facem cu dulciurile

De fiecare dată când vorbim despre legume și alimentație sănătoasă, apare întrebarea aceasta, rostită sau nerostită: „Bine, dar cu dulciurile ce facem?”. Le scoatem de tot, le lăsăm doar la zile de naștere, le dăm pe ascuns?

Dulciurile fac parte din lumea în care trăim. Copiii le văd la alții, bunicii le folosesc uneori ca limbaj al iubirii, reclamele le împing peste tot. Interdicțiile totale, puse cu încrâncenare, nu rezolvă de obicei problema, ba uneori cresc și mai tare dorința.

Ce putem face, însă, este să le scoatem din rolul de premiu. Să nu mai fie monedă de schimb pentru mâncat legume, pentru note sau pentru „cumințenie”. Atunci când alegem să oferim un desert, îl oferim ca pe un aliment, într-o cantitate decentă, într-un context normal, nu ca pe un trofeu câștigat după o luptă.

O variantă care funcționează în multe familii este să existe una, două ocazii pe săptămână în care apare și un dulce, la masă, nu separat, nu după o negociere. Copilul știe că dulcele există, că nu depinde de câte boabe de mazăre a mâncat și nici de câte pagini de temă a făcut. Atunci când nu mai simte că trebuie să se lupte pentru el, tensiunea scade.

E important și să nu folosim dulciurile ca pansament emoțional. Replici precum „hai, nu mai plânge, îți iau o ciocolată” leagă, în mintea copilului, ideea că, atunci când îl doare sufletul, soluția e să mănânce ceva dulce. E o legătură care poate rămâne activă mult timp și la vârsta adultă.

Ce rămâne cu adevărat important

Dacă dăm la o parte zgomotul de fond, comparațiile cu alți copii și presiunea pozelor perfecte cu farfurii colorate, rămân câteva lucruri simple. Copilul are nevoie să vadă legume des în farfurie, fără presiune și fără amenințări. Are nevoie să ne vadă pe noi mâncându-le cu un firesc fără drame. Are nevoie să simtă că iubirea noastră nu se cântărește în linguri de supă și că nu pierdem legătura cu el pentru că a refuzat morcovul aseară.

Ca părinți, ne judecăm uneori prea aspru. Ne amintim de seri în care am ridicat tonul, de momente în care am promis înghețată la nervi, de dăți în care am șantajat cu „nu mai vorbesc cu tine dacă nu mănânci”. Nu există părinte perfect, toți greșim, ne pierdem răbdarea, spunem lucruri pe care le regretăm.

Important este ce alegem să facem mai departe. Putem renunța treptat la mită și șantaj, putem să aducem mai multă liniște la masă, să ne apropiem de copil, să-l ascultăm și să-i respectăm ritmul. Legumele își vor găsi, încet-încet, locul lor în viața lui. Poate nu atât de repede pe cât am visa noi, poate nu în cantitățile din tabele, dar suficient cât să crească un copil care se înțelege mai bine cu propriul corp și cu farfuria din fața lui.

Iar asta, pe termen lung, cântărește mai mult decât orice porție de broccoli înghițită cu lacrimi în ochi.

Ultimele postari